Nytt, nytt!!

Har verkligen ärketröttnatBlogtown som bara strular och strular, så häromdagen började jag kika på WordPress och nu har jag slängt ihop en temporär sida. Vet inte om jag kommer att avveckla den gamla och fortsätta med att utveckla denna, gillar ju att ha gjort kodning och allt på den gamla, men å andra sidan så har jag ju i ärlighetens namn inte varit så flitig i uppdaterandet med den gamla. Ja, ja.. Vi provar att wordpressa ett tag iallafall 🙂

Lite uppdateringar som jag inte skrivit om är iallafall att Fendis bror Loke numera har två förstapris i Lkl I och syster Kimya har tagit LP II. Grattis till duktiga hundar och ägare 😀

Fendis MH gick av stapeln i söndags och här kan ni se hur det gick för henne 🙂 Jag var väldigt imponerad över att hon kampade så bra, när hon var liten så ville hon inte kampa alls och det är ett ”problem” som följt oss, både belöningsmässigt och när vi provade för Försvarsmakten etc, men jag har kämpat för att hon ska bli en kamphund och i söndags fick jag lön för mödan då hon inte bara kampade som sjutton med mig, utan även engagerade sig i leken med testledaren 🙂

Photobucket

Här är delar av skotten. Jag hade med min ”riktiga” videokamera också som Govert fick manövrera, men jag som tyckte att jag var så duktig som köpt nya videoband hade glömt att ladda batteriet, så skotten fick filmas med mobilen istället 🙂

Annars så har vi mest tagit det lugnt, jag har ju som bekant varit rätt sjuk och det tar på krafterna att vara igång, i söndags blev det ju vallning också förutom MH:t. Tanken är att vi ska komma igång och valla mer nu under hösten så kanske lilla fröken finurling kan bli startklar såsmåningom 🙂

Det blir Govert som får vara läromästaren och när det ramlat ner lite poletter hos Fendi så är det min tur att lära mig.

Hemmaträningen består av lydnadsträning i olika former, dels fotgående med kriteriet att hon ska hålla fokus på mig hela tiden, tajta heltomvändningar, bakdelskontroll för stegförflyttningar, raka halter i rätt position (ofta språngmarsch och halt). Platsliggning med hakan i backen – dels inne där vi fokuserar på tiden och dels ute med störningar och kort tid. Hon har börjat vika in ena frambenet när hon ska lägga sig för platsen så det håller vi på att jobba bort, sen vill hon slå över på skinkan när det går lite längre tid, men sånt får man ingen belöning för. Det ska vara rakt och platt 😀

Attityden i fjärrdirigeringen är också nått vi jobbar på. Att hon ska kasta sig upp och kasta sig ner. Har börjat lägga in nya kommandon på de olika rörelserna så att hon ska veta exakt vilket skifte hon ska göra. Så ska bara matte plugga in dem ordentligt 😉

Ställande under gång har jag inte riktigt bestämt mig för om jag ska träna om till skuttstå eller om jag ska ha kvar det vi har nu. Det vi har nu är kanske 85-90% utan steg i lämnandet (måste träna mer på återgången), men jag tror att man kan få det 100% om jag väljer skuttstå istället. Men däremot blir det ju lite mer att träna på då eftersom att vi än så länge bara har skuttstå under baklängesmarsch och ingen ordentlig stadga. Ja, ja. Tränar vidare på båda tills vidare. Ska ju ändå ha skuttstå till inkallning med ställande och i fjärren..

Mer då? Jo, frysmarkering i hand har börjat överföras till post-it inför vittringsapporteringen. Jag har bestämt mig (tills vidare 😛 ) att fortsätta med min gamla ”rutan”-träning och träna ”spring rätt fram mot ingenting” parallellt, men inte hänga upp mig på att det måste vara väl utfört för att komma vidare i rutan-träningen.

Apporteringen ska jag ta upp igen för att förbättra, det ska bli bättre klipp i gripandet, så det blir en massa lek och kampträning för att få drivet till att hålla kvar och gripa ordentligt. Det räcker inte med ett utfört moment – det ska vara ett BRA utfört moment 🙂

Inja då? Ja, hon får mest träna frisbee. Vi fokuserar just nu på att hon ska få bättre bedömning i när hon ska hoppa och fånga så att hon inte bara kastar sig när det kommer en frisbee. Sen fortsätter vi på 180 gradersvändning i luften. Annars har hon också fått träna på bakdelskontroll som jag avser till stegförflyttningar med Fendi och till front-positionsarbete med Inja. Hon är duktig på att korsa både fram och bakben i sidoförflyttningar, det har vi fått fram utan några rörliga hinder eller nått sånt 🙂 När jag har fått tillbaka lite mer energi så ska vi återuppta slalomträning och annan agilityträning 🙂

6 thoughts on “Nytt, nytt!!

  1. Vilken underbar bild i slutet 🙂
    Hittade hit via en annan sida och tycker läsningen var intressant. Lycka till med kommande projekt 🙂

    vh Kristin

  2. Ja! Det hade varit jättekul om ni kan komma då också. Ååå hoppas! 😀
    Kimya lyssnar inte alls på mitt stanna vid fåren.. måste verkligen träna mycket på det.

    Jättetrevlig blogg!

  3. Men då… Som alltid lika underfundiga underbarastabästigaste Lovisan!

    Genast lagd till bloggfavvisarna, men får vänta på min webmaster för att ändra på vår hemsida dock…

    Kramis

Kommentera

