Comeback

Idag har jag börjat på sjukgymnastiken igen. Jag är så otroligt nöjd med min sjukgymnast 🙂 Planen är att det ska bli träning typ tre gånger i veckan, ser fram mot att verkligen komma igång. Knäna är ju fortfarande inte bra så det är så mycket som håller mig tillbaka.

När jag kom hem från träningen så var jag jättepepp och fylld av energi. Tänkte att det är ju hur länge sedan som helst som jag tränade lite mer ordentlig lydnad med Fendi + att det var dags för Inja att inviga nya discarna som kom förra veckan. Sagt och gjort så gick vi ut och körde igång. Med Fendi visste jag i bakhuvudet vad vi behövde träna på, men jag bestämde att filma för att få det bekräftat, en pilotstudie med andra ord 😀 Fick det även bekräftat – heltomsvängar och halter är våra svagheter.

Körde lite fjärr som gick bra, hon har lite för hög förväntan framåt.

Läggande under gång gick också bra, ställande har vi inte kört och inte ordentlig inkallning heller.

Det vi framför allt ska fokusera på i FF är

  • Halter, både raka och vid svängar – hon sätter sig inte alltid
  • Heltomsvängar – är för vida
  • Starterna – hon har en tendens att göra ett startskutt

Injas disc doggande gick rätt bra, det var spännande att kasta små discar efter att ha kört med stora så länge (med undantag för lägret). Men det gick att få till riktigt bra spinn på dem så det var lättare att kasta långt än med stora discar.

Jag försökte köra lite kombinationer idag, kanske lite för tidigt eftersom att kontinuiteten i träningen inte direkt varit enastående. Till nästa gång ska jag verkligen ha planerat hur många kast jag ska köra på varje aktivitet och inte bara ha en grovskiss i huvudet. Sen ska jag ut minst två pass och kasta själv, vinden tar dessa discar på ett helt annat sätt än de stora och vid bakåtflipparna kan det bli rätt farliga hopp om jag inte är noga med att ställa om hjärnkontoret till små discar. Säkerhet är A och O, så det blir torrträning på det!

Leg vaultsen går framåt, idag kunde jag lägga in floaters som hon fångade (översättning, hunden tar stöd från mitt ben och hoppar högre upp, en floater är en disc som man kastat med mycket spinn = den ligger kvar i luften längre än om man bara kastat en disc rätt upp. Floaterkast ger hunden längre tid och bättre chans att fånga discen)

Funderar på om jag ska starta en till youtubekanal – tycker att det är lite tråkigt att lägga upp oredigerade träningsfilmer blandat med mer ordentliga filmer. Har försökt ladda upp på Photobucket, men det är ju segare än segast. Suck.

Jaja, här är textversionen, filmerna kommer sen.

Ett tips bara medan vi ändå är igång. Om man har inflammation i knäna och har varit och tränat hos sjukgymnasten (+ cyklat dit och hem på en cykel med 1ml luft i bakdäcket) så ska man INTE börja lära sin 15 kg hund att hoppa upp på ryggen. Det gör rätt ont när man ska försöka gå efter att ha parerat och stöttat en massa hoppförsök. Som tur var så är Fendan en lättlärt räka, så det var inte så många upprepningar som krävdes innan det satt 😀

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s