Livstecken

Det har inte varit mycket liv här i bloggen på senaste tiden, inget liv alls närmare bestämt. Dels beror det på att jag haft full rulle med en del grejer, total stiltje med annat och andra prioriteringar med det tredje 😉

Nej, men en snabb rapport kan ni få. Börjar med gnäll så hoppa till nästa stycke om ni inte vill höra på det örat. På måendefronten är det ett steg fram, tjugo steg bak. Nu har jag varit kry i typ en vecka (bortsett från halsont och hängighet dårå) för första gången på 2 månader så idag gick jag och tränade hos sjukgymnast Annelie igen, fick remiss till KSS för att hämta ut ett till knäskydd, jag har stört ont i knäna mest hela tiden och det är än värre nu när det är snöglopp överallt och benen fladdrar som på en marionettdocka.

Hundträningen går sisådär. Eller rättare sagt det går bra när vi tränar, men det blir inte så mycket tränande. Fendi får mest köra vittringsdiskriminering och är nu uppe i 6 tesorter. Dock har vi lite för låg lyckandeprocent så jag ska gå tillbaka i träningen och föra dagbok istället för att gå på känn. Annars är det lite nyttohundsuppgifter som hon får sysselsätta sig med.

Husse A är här och bor och frågan är vem som är lyckligast, jag eller hundarna. Inja och han har verkligen ett speciellt band, Inja sover i hans armhåla och A skämmer bort henne med godisar (dock inga som kan alstra pruttar). Inja ska faktiskt få bli göteborgare från onsdag medan Fendi och jag kommer ner nästa torsdag. A föreslog att han skulle ta med sig lilla pruttmaskinen, hennes kläder och mat så jag skulle få mindre att släpa på när jag kommer sen, åker ju direkt vidare till julfirande i Katrineholm och Fagersta så då gäller det att minimera packningen. Det tog några dagar innan jag accepterade hans erbjudande. Kommer kännas jättekonstigt att vara utan lilla grisen ju!

Två lite extra roliga grejer som hänt är att jag varit nere i Göteborg och haft Klickerdagar med Realgymnasiets hundklass (åk 1). Det var teorigenomgångar varvat med träning av egna eller lånade hundar samt med mina två. De egna hundarna var nästan uteslutande noviser så då fick eleverna möjlighet att träna med mina som visste vad det handlade om och som gav dem mer konkret feedback på hur de ”lyckades” som tränare. Oj vad det är nyttigt att se på när andra tränar med ens hundar. Man märker på en gång hur mycket det är man gör omedvetet själv och hur viktig timingen är + att jag såg på en gång om belöningsfrekvensen var för låg eller kriterierna för höga, då blev de frustrerade.

Nere i gbg så deltog Inja i en studie om demodex, hon är med i den negativa kontrollgruppen, dvs de som inte har eller haft demodex. Lite jobbigt var det med blodprovet, då var svansen still, men själva skrapningen som jag trodde skulle vara lite lätt traumatisk, nej den var inga problem alls.

Den andra roliga grejen var att jag även har jobbat för SLU. I onsdags hade jag Klicker workshop för studenterna i Etologi II-kursen. Vi huserade i ett ridhus och det var kallt. Riktigt kallt. Men skoj! 🙂 Jag hade varit orolig för att jag planerat för lite och vi hann med en tredjedel 😉 Dock så var den tredjedelen det viktigaste och resten var mest en massa mer tillämpningsövningar. Det jag tryckte mest på var att de skulle planera, göra, utvärdera. Tänka i små, små steg och anpassa träningspassen till hunden. Korta pass, lekpauser och utvärdering. Den respons jag fått hittills har varit god så jag hoppas att alla känner att de fått ut något av det hela 🙂

Har egentligen en massa mer att skriva, men ska göra A sällskap i soffan istället, ska dock inte låta det gå så lång tid till nästa uppdatering, då kanske jag till och med slänger in lite bilder så det blir nått skoj att titta på 😉

4 thoughts on “Livstecken

Kommentera

