Dag 6

Dagen har, efter en lång aktivitetskramp, liknat gårdagen. Aktivitetskramp är när man inte gör nått, hur mycket man än tänker att man borde göra nått, så gör man ändå inget. Sen när jag väl satte fart, ja då mailades det, planerades kurser och utbildningar, beställdes grejer och hämtades paket.

Paketet innehöll inget mer spännande än en ny toner till min skrivare, men måste passa på att slå ett slag för ink66.com. Jag beställde tonern igår, fick leveransbesked TRE minuter senare och kunde hämta den idag. Dessutom var det den näst billigaste på marknaden (den billigaste fanns inte i lager) och i och med att jag blev medlem för att handla så fick jag ett presentkort som täckte nästan hela frakten. Heja, heja!

Dagens stora och allvarsamma (:P) funderingar har cirklat kring vilka hundsporter jag ska satsa på. Jag tycker att freestylen är hur kul som helst med sin kreativitet och gränslöshet. Jag gillar rallylydnaden för samarbetet och att det är perfekt tävlingsträning för mig eftersom att jag inte blir så nervös (annars mitt största gissel när det kommer till tävlan). Disc dog brinner jag verkligen för och efter att ha gått en distanskurs för en av USAs främsta instruktörer och utövare så har jag massor att träna på. Jag har velat träna och tävla agility sen långt innan jag skaffade min första hund, men först hade jag en massa bestämda idéer om hur saker skulle utföras och då hade jag inte kompetens nog att prova själv (tyckte jag) och la det på is tills bättre tider kom. Alla mina hundar har fått viss grundträning i agility så som starter, hindervärde, torrhandling, grunder i kontaktfältsbeteenden, tunnlar och olika hopp mm, men det har inte varit särskilt strukturerat. Nu när jag lär mig mängder av nyttiga saker på instruktörsutbildningen får jag så många blodade tänder att jag vill börja pronto, vilket jag också gjort och det går riktigt bra. Jag tänkte att ok, vi kör på freestyle, rally, disc dog och agility. Tävlingslydnaden får vänta till sen.

Men.. Så började jag tävlingslydnadsinstruktörsutbildningen och nu är lydnaden med i ekvationen igen. Frågan är om jag kan lyckas planera min tid och hundarnas träning tillräckligt bra för att jag ska kunna satsa på alla grenarna eller om jag måste välja och prioritera. Svåååårt! Dessutom vill jag börja ställa ut Inja igen och till skillnad från tidigare utställningar med mina hundar så har jag faktiskt tänkt träna 😉 Utställning har iom mina nya bekantskaper fått en ny innebörd och större värde i mina ögon. Det är inte längre: ”stå” och hunden står med ett ben i varje hörn = jag är nöjd. Nej, här är det också kriterier och träningsplaner som gäller.

Jag är lite rädd för att jag ska fastna så mycket i allt funderande och teoretiserande att vi inte kommer igång och tränar. Så nått beslut måste tas. Vad tycker du?

2 thoughts on “Dag 6

  1. Hehe jag förstår dig. Inte för att jag är alls på nivå i närheten utav dig, eller har samma typ av erfarenhet. Men jag menar att jag vill prova alla hundsporter och har varit och nosat på flera. Jag menar, jag gick ju en mixkurs för dig 😉 Ju mer jag läser på och provar, ju mer blir jag sugen på att testa det och det. Jag som var säker på att jag i alla fall kunde välja bort agility i början verkar nu ha det som första gren som jag kommer köra på riktigt… 😛
    Kanske kan du köra alla på en gång, men börja (börja om) med en i taget så att det blir lite mer strukturerat men alla hundsporter du vill pyssla med vävs in och med åbda hundarna om du vill att båda ska köra allt ihop. Typ, Disc Dog med Inja & Freestyle med Fendi, sen Rally med Inja, sen agility med Fendi, osv osv.
    Sen går det ju också att hoppa av en sport när du känner dig nöjd med den eller om det inte funkar för dig eller den hunden. Eller ha perioder då du är mer aktiv med vissa saker. Fast det kanske är så du kört hittills? 😛

Kommentera

