Dag 1 – Presentation

Så länge jag kan komma ihåg har jag varit intresserad av djur. Jag lånade min systers gosedjursbasset Napoleon och gick på promenader i lägenheten hemma i Katrineholm, lämnade honom på ”hunddagis” i mamma och pappas säng när jag själv skulle till dagis/skolan (minns inte hur gammal jag var, liten var jag i alla fall). En dag fick jag en av de presenter jag minns bäst från barndomen, en tom Frolic-kartong av mammas jobbarkompis (de kom i kartonger förr i tiden), den fyllde jag med kapsyler och kastanjer och varje dag fick Napoleon en dl morgon och kväll. Hans vatten byttes också med jämna mellanrum. Allt detta för att bevisa för mina föräldrar att jag var redo att sköta om en egen hund. Men med en allergisk syster så spelade det faktiskt ingen roll hur lämplig hundägare jag än skulle ha varit. Så istället sprang jag runt med hela grannskapets hundar. På min nionde födelsedag fick jag Bonniers Stora Bok om Hundar. Den läste jag från pärm till pärm. Flera gånger. Jag lärde mig om olika hundraser men även skötsel och träning. Så efter det blev mina promenader med Buster, grannens amerikanska cockerspaniel inte längre bara ut och gå-promenader. Nej, vi fystränade i sandhögar, hade hälsochecker där öron, ögon, tänder och trampdynor undersöktes. Han blev drillad i en nioårings version av lydnad.

På den vägen fortsatte det. Jag hade fiskar, en vattensköldpadda, eremitkräftor, en hamster ett halvår tills systerns allergi satte stopp för det, en tupp hos vännerna på landet, ännu fler fiskar, vandrande pinnar i ca en timme tills mamma kom hem och insåg vad jag släpat hem. När systern flyttat hemifrån fick jag äntligen köpa mig en råtta. Goblin. Hon var min bästa vän och satt antingen på min axel eller i min ficka så fort jag kom hem från skolan. När sommaren började fick jag jobb på djuraffären (”Du hänger ju ändå alltid här, så du kan lika gärna jobba lite i sommar”), råttbebisen Wicca fick följa med hem. Avsaknaden av hund kompenserades med fortsatta promenader med grannskapets hundar och maniskt hundboksläsande (med tillverkandet av rasfoldrar som diskret delades ut i familjen).

Jag började naturvetenskapliga programmet, tränade karate och ritade på fritiden. På sportlovet i ettan var jag hemma hos en kompis i Finspång, vi tittade i skolkatalogen och jag utbrast överraskat: ”Men, varför har de hundar med på skolfotot?”, när jag fick reda på att det fanns en Djurvårdarutbildning i grannstaden Norrköping (tack kompetenta syokonsulenten på min högstadieskola för den informationen) var det redan bestämt. Där skulle jag gå!

Tre år på Himmelstalundsgymnasiet, djurvård med inriktning mot djurparksdjur. Jag var på praktik på djurklinik, travstall, Aalborg Zoo i Danmark, på Kolmården och avrundade studierna med en praktikresa till Marineland, Nya Zeeland.

Under mitt liv har mitt drömyrke sett ut ungefär så här:
4-12 år – Clown (gick både på cirkusskola och brevväxlade med clownen Manne)
12-15 år – Veterinär
15-17 år – Hundförare inom polisen. Alternativt späckhuggaretränare (en realistisk satsning och en dröm)
18- framåt: Nått med djur, träna hund, lite mer teoretiskt…

En ridolycka satte stopp för tankarna om ett väldigt fysiskt krävande jobb. Jag hade hela tiden vetat att jag skulle läsa vidare, men hade tänkt att det skulle hända efter att ha varit yrkesverksam (som späckhuggaretränare :P) i kanske tio år. Istället blev det rätt snart. En period på komvux, under tiden hade jag hunnit skaffa min första hund, Rex och min andra hund, Inja och sen blev det Etologi- och Djurskyddsprogrammet i Skara. Passade mig som hand i handsken.

Omvälvande, utvecklande, stressade, persondanande, roliga, givande, ledsna, goa, jobbiga, underbara år i Skara. Universitetsstudier och brukshundsklubbshäng och i andra änden av Skaratiden stod kärleken i Göteborg och ett nytt kapitel började. Det jag lever nu  🙂

One thought on “Dag 1 – Presentation

Kommentera

