Dag 18 – Tik eller hane?

Första hunden var det inget snack om. Det skulle vara en hane. Tik skulle jag inte skaffa förrän jag var intresserad av att avla. När Inja skulle införskaffas så blev det tik av två anledningar, dels ville jag inte ha en staffehane och dels så var hon på foder och det var min tanke att ta en kull på henne efter hon övergått i min ägo. Efter att jag skaffat tik så kändes det lättare att fortsätta på det stråket. Alltså blev nästa hund.. en hane.. Det var meningen att jag skulle ha en tik, men det blev bara en tjej i den kullen och hon var redan tingad, så jag fick bestämma mig snabbt om jag ville ha en hane istället när valparna väl föddes. Jag sa ja. Sen var det löpångest istället. Så hunden därefter skulle självklart bli en tik. Fendi var ju dessutom på halvfoder så även där var det rätt självklart att det var en tik.

Nästa hund då? Jaa.. Jag är mest sugen på en hane nu faktiskt. Varför? Jo, dels för att jag avskyr löp och alla jäklans hormonsvängningar som tikar kan drabbas av, för att inte tala om livmodersinflammation vilket båda mina åkte på inom loppet av några månader. Sen har jag inte haft en hane på ett tag nu + att den hane jag hade längst hade sådana rädsleproblem att jag inte riktigt kan dra några slutsatser av hans köns inverkan på beteendet. Jag vill gärna prova på både fler tikar och hanar, jag vill gärna leva med och träna flera olika raser. Både för att utveckla mig själv som hundtränare, för att ge en vidare dimension till hundägarskapet men också för att bli en bättre instruktör. Även om alla individer är olika så ger olika raser en varierande förutsättningar att utvecklas inom flera områden.

Vad det sen blir? Ja, det kvarstår att se 😉

4 thoughts on “Dag 18 – Tik eller hane?

  1. Hej!
    Jag har en härlig (de flesta dagar) kelpiehane (läs slyngel just nu) som precis passerat 16 månader. Tänkte höra hur dina hanar har fungerat med tikdofter & hur du har hanterat det, haha. Jag står lite handfallen när räven drabbas av doftblockad (bor i centrala göteborg, så det händer ju titt som tätt) & funderar lite på hur jag ska göra. Vore intressant att höra dina tankar kring kastrering osv.
    Och kelpie är ju GRYM ras för övrigt, helt fantastisk att arbeta med!! Hoppas ditt val faller över på en kelpie!

    Hade fint!
    Kei & Aske

    • Har faktiskt inte haft problem med sniffandet, Deamon (kelpien) hade jag inte till vuxen ålder, han började intressera sig för dofter och lyfta på benet etc, men det var aldrig något problem på promenaderna eller under träningen. Rex (tollaren) blev könsmogen vääldigt tidigt (lyfte på benet vid fyra månaders ålder ungefär och konstant från 4.5-5 månader), men han fick inte hålla på och sniffa en massa när vi jobbade och det köpte han. När han var lös fick han hålla på som han ville själv (dock inte stå och slicka och smacka), blev ingen större förändring av kastrationen, han hade inte så stort intresse redan sedan innan. Den största ”hanhunden” jag haft är Fendi efter hennes kastration, hon ska sniffa, markera, skvätta, lyfta på benet, kissa över etc etc.
      Hade jag haft en hund där lukterna blivit ett problem hade jag försökt att använda dem så mycket som möjligt i träningen, skallerträning och premacks princip all the way. Ha dofterna som belöning, sätt ett kommando/namn på själva handlingen att få gå och sniffa, engagera dig själv i sniffandet så det blir nått ni gör tillsammans. Håll skillnad på din promenad och hundens promenad i den bemärkelsen att träna på att bara knata på när ni är ute och går, ta pauser och låt honom sniffa och kissa emellanåt och sen gå vidare. När det är ”hundens promenad” kan han få gå och strosa och du följer efter. Låt honom inte dra dig runt från fläck till fläck. Med alla ”gör si, gör så” menar jag att du bestämmer dig för vilket beteende du vill ha och tränar på det, inte att du bestämmer dig för vad du inte vill ha och bestraffar allt annat. Nu tror jag inte att du skulle göra så, men bara för att förtydliga 😛
      Lite svammel om lukt och vardagslydnad 😛

  2. Det är alltid klurigt med val av kön :). Både hane och tik har sina för- och nackdelar. Jag skulle aldrig ha en tik och nu sitter jag här med en underbar liten tjej :D.

Kommentera

