Agria Freestyle Elite Challenge

Idag var det dags för AFEC-finalen. Jag och Johanna Allanach satt och pratade innan, hon har sett Injas program tidigare när det inte innehöll 50-75% utskällning och vi bollade lite idéer och jag fick goda råd. Eftersom att jag ändå hade inställningen att vi reserverat jumboplatsen och allt annat var en positiv överraskning så bestämde jag mig för att försöka bryta Injas skällande så gott det bara gick.

Inne på planen blev det följaktligen ett, max två trick i taget följt av handtarget för att få henne att landa lite. Det blev så mycket bättre än igår rent arbetsmässigt, men programmässigt var det ju ingen höjdare. Det känns lite tråkigt att på Sveriges största tävlingstillfälle (SM och AFEC) inte kunna prestera max och visa vad man går för, men snacka om att detta varit nyttigt för oss – framförallt för mig som innan aldrig skulle kunna tänka mig att visa upp nått annat än enbart det som var perfekt (även förklaringen varför det dröjde så innan vi kom till start överhuvudtaget och då var det mest tack vare peppning av goa träningskamrater.

Jag har försökt ha mottot ”Just Do It” och inte hålla på och tänka så mycket. När vi debuterade i klass III i juni 2012 var programmet låångt från klart, och egentligen har det inte blivit klart. Vi har under tiden som gått ändrat om i programmet för att jobba runt svårigheter som uppstått istället för att jobba oss igenom dem. Jag tror att jag kommer lägga detta programmet på is ett tag, göra ett annat program som är tekniskt lättare och istället kunna försvåra det på sikt, träna vidare på detta program (som jag verkligen gillar) senare och parallellt med det nya. Vi får se hur tävlingsåret 2013 kommer att se ut, det beror helt på hur jag kommer att må under graviditeten och hur livet kommer att te sig med en liten tvåbening med i bilden.

Hur som helst. Tävlingen idag. Vi slutade på plats 15 av 16. Västra Kennelklubben hade som vanligt ett digert prisbord och vi kom inte hem lottlösa. En stor och fin rosett (!), hundgodis, ett stort hundben, te och choklad i fint cellofanomslag.

cats

2 thoughts on “Agria Freestyle Elite Challenge

  1. Tusen tack! Och stort mega-grattis själv! Ni har ju faktiskt tävlat SM och AFEC, grymt bra jobbat oavsett placering!!

  2. Ett nytt program och nya tag låter som en god idé! Inte minst för att du själv inte ska tappa suget helt och hållet! Själva skällandet är ju assvårt och jag har inga erfarenheter där och tipsa om. Men Inja har ju inte lätt till skall i vardagen så jag tror det går att träna bort – absolut. Hoppas du kommer må bra under resten av bakningstiden och kan göra allt som du vill!

Kommentera

