Baka, baka, liten kaka..

I sann gravidanda har jag haft en VISS tendens att äta upp typ allt jag ser. Alex har bett mig göra lunchlådor till honom när jag ändå ska göra kvällsmat till mig själv och det har jag gjort. Sen att det inte funnits kvar någon mat till dagen efter när han hade tänkt ta en låda, det är ju inte mitt fel.. Bebisen måste också ha en portion, eller tre till.

Hur som helst så hade jag finurlat ihop lite planer inför Alla hjärtans dag och sa mysteriskt att ”ikväll när du kommer hem så kanske det kommer finnas en överraskning”. Alex skrattade (lite lätt hånfullt) och sa ”Nä, det tror jag inte. Du kommer äta upp allt innan jag ens hinner hem”.

Pfff!!

Om man gör extra mycket så kan man faktiskt både äta kakan och ha den kvar. Sådäså! 😉

Jag hade bestämt mig för att göra en hjärtformad jordgubbstårta med geishafluff och champagnemousse.

Till geishafluffet behöver man ca 180-200 gram geisha (köp ca 300 gram och ät upp resten). Fluff är riktigt lätt och roligt att göra. Man tar nått som verkar gott, smälter det i grädde på spisen (grädden får inte koka), låter stå kallt i minst fem timmar (helst över natten) och sen vispar man det som vanlig grädde. Det man bör tänka på är att om man tar mycket ”innehåll” så tar det längre tid/är svårare att vispa fluffigt. Jag tog 200 gram geisha till 3 dl grädde och fick lite för ont i öronen av elvispen så jag nöjde mig innan det var ordentligt fluffigt/hårt = något rinnig tårta. Men jag ställde in botten med fyllning i frysen i några timmar innan jag dekorerade den så det funkade rätt bra ändå!

IMG_4671

Är man tidseffektiv så köper man färdiga tårtbottnar. Gjorde dock en sockerlag och penslade på för att tårtan skulle bli riktigt saftig och god. Har man inga ”riktiga” bakverktyg så får man improvisera. En målarpensel från IKEA fungerar minsann minst lika bra 😀

IMG_4672

Champagnemoussen fick bli alkoholfri, lite mousserande jordgubbsbubbel, gelatinpulver, smält socker och grädde var med på ingredienslistan.

IMG_4678

Det där med att göra fina tårtor har jag kanske inte riktigt kommit till än. Men god, det var den minsann! Mums!

 

7 thoughts on “Baka, baka, liten kaka..

Kommentera

