30 dagars utmaning – Strukturera mindre, träna mer!

Kloka Eva-Marie kör som vanligt på med inspirerande julkalender i år och 2013 års tema är ”Våga”, om att förbättra sig själv, stärka helheten, göra mer liksom.

Lucka #4 utmanar oss att ge oss på ett 30 dagar långt projekt. En liten (eller stor) förändring i ditt liv som du ska göra i 30 dagar. Motionera varje dag? Äta grönsaker? Gör armhävningar?

Jag har innan utmanat mig själv att blogga varje dag i 30 dagar, skriva om vad jag lärt mig, hur jag utvecklats och vad jag tar med mig. Nu kör jag på en ny utmaning:

IMG_2842STRUKTURERA MINDRE – TRÄNA MER!

Jag är en obotlig teoretiker som gärna vill ha planerat all träning i minst fem steg, fyra alternativ, tre reservplaner, två upplägg och en utskriven träningsplan. Det går ofta åt MER tid för mig att tänka på att träna än att faktiskt göra det. Så min 30 dagarsutmaning med hundarna är att jag inte ska planera, inte tänka efter, inte strukturera upp med mål och delmål, kriterier och tankar om belönings-frekvens, -kvalitet och -placering. Nä, nu ska det bara bli hejkonbaconträning.

IMG_3049

Än så länge har hundarna under dagen fått träna:

  • backa runt mig åt båda hållen (mer eller mindre nyinlärning åt ena hållet)
  • marschera fint med tassarna (nyinlärning)
  • burlekar med Inja (uppfräschning)
  • backa i en åtta med Fendi (under inlärning)
  • skritta i snö med Inja
  • doggie pushups dvs sitta ekorre – ligg – ekorre – ligg med Fendi
  • Inja fick sitta i Linus gåvagn medan Fendi sköt den framför sig

Allt i korta pass där jag bara gjort precis vad som fallit mig in just i stunden.

Som ni ser kunde jag ändå inte låta bli att skriva minnesanteckning på var i inlärningen vi är 😉 Det lär bli mer innan dagen är slut. Nu ligger hundarna och sover och lille Linus har precis vaknat så det är dags att gosa bebis!

UPPDATERING:

  • Balansera med frambenen på fotboll – Inja
  • Fjärrskiften med låsta framtassar i ordningen ligg-stå-sitt-ligg, förutom de låsta framtassarna, fokus på stadga i positionerna – Inja
  • Frishejpning framben på fotboll – Fendi
  • Frishejpning fjärrskiften. Efter bara några klick så hajade Fendi och körde med låsta baktassar och superpeppiga uppsitt och snabba lägganden med hakan ner i backen ♥
Annonser

4 thoughts on “30 dagars utmaning – Strukturera mindre, träna mer!

  1. asbra… just med tanke på ett inlägg som kommer komma om en sisådär två dagar 😉 kan säga att heja dig skall vi köra gånger 2 😀

  2. Haha det är så där jag tränar jämt, ingen struktur utan bara höftar lite och ser vad som händer….världens mest osystematiska hundtränare haha 😛

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s