Resumé

SONY DSC

 

Lördag: Helslapp dag ur hundmässigt perspektiv.

Söndag: Fendi hängde med mig och var kurshund på mina fyra kurser på HallåHund. Hon fick visa diverse olika moment, lite handtarget och bakdelskontroll, shejpningsprocess i backande mm.

Måndag: Inja följde med mig och jobbade på Realgymnasiet. Jag satt och skrev föreläsningar nästan hela dagen men dels fick hon träning på vägen till jobbet då vi utnyttjade parkeringsautomater och andra fritt stående föremål för ”runda-träning”, en platsliggning på 1 minut och muskelträning genom att backa ca 50 meter i ett sträck. Sen tog jag paus i arbetet och tränade på ställande under baklängesmarsch. Sist vi tränade ställande så tyckte hon ju att allt betydde ligg – så nu har jag gått tillbaka till basic och tänker nyinlärning några pass för att verkligen få tillbaka förståelsen. Eftersom att hon har ett så bra och ”starkt” backande (snabb reaktion och viktförskjutning bakåt) så ber jag henne backa när hon är på väg mot mig. Efter några repetitioner lägger jag in ”stanna” innan ”backa”-kommandot. Efter bara några repetitioner får hon bakåttänk när jag säger stanna och kommer alltså få ett väldigt distinkt stopp är det tänkt. Jag provade det några gånger när vi gick mot en spegel och hon stannade perfekt varje gång – men jag ska bygga mer säkerhet i momentet innan jag kör det tävlingsmässigt igen.
Vi hoppade av spårvagnen en hållplats tidigare än tänkt för att kunna gå över en stor gräsplätt och träna ”skicka fram mot ingenting” några gånger. Jag märkte att hon självmant stannar på samma avstånd varje gång så jag måste träna mer på det. Nu är det ungefär avståndet som till rutan i klass 2, men det är ju inte det jag vill ha. Så planera om och träna om/mer 😉

Idag har hundarna fått skrota runt i trädgården och leta godis medan jag gjort lite trädgårdsjobb. När Alex kom hem gick hundarna och jag på en liten promenad. Fendi fick träna på att kampa, lägga sig snabbt, kampa, lägga sig snabbt. De fick träna lite sitt-stanna kvar och inkallning medan den andra fick sitta kvar, gå på vänster sida, gå på höger sida, gå bakom, springa fram och gå framför fastän den andra gick fot och fick godis. Ja, lite allmänt trams som man brukar göra på promenader helt enkelt.

 

3 thoughts on “Resumé

  1. HAHA! Mina trams-promenader involverar max en sitt kvar – kalla in eller hoppa upp på stenar, stockar etc. 😛 Jag tycker det låter som dina hundar får kalas-bra aktivering! 🙂 Hela tiden!

Kommentera

