Fästingmedel Bravecto

Gift eller risken för fästingsjukdomar? Varje vår är det samma dilemma för oss hundägare. Visst – det finns giftfria preparat men av de jag provat så har de inte repellerat eller dödat fästingar tillfredställande, så – gift. Jag har alltid valt att försöka skydda mina hundar från fästingangrepp och medföljande risk för sjukdomar och man kan minska risken för omgivningen genom att vara noga med att ta av halsbandet när hundarna badar samt tänka på vad man gör med det ”förbrukade” halsbandet.

Hur som helst så blev jag väldigt glad när jag läste om ett nytt fästingmedel som nått marknaden. Bravecto – ett fästingmedel i pillerform som intages i en engångsdos och håller i 12 veckor mot den vanligaste fästingarten här i Sverige (även mot loppor). Eftersom att det inte är ett externt medel så måste tyvärr fästingen bita sig fast innan den exponeras för de verksamma ämnena så det är självklart fortfarande en risk för fästingsjukdomar men den är ändå reducerad.

Det är ett relativt nytt preparat men jag fick ett telefonrecept (144:-) och hämtade ut dem idag. Inja som ju väger precis strax över 10 kg-strecket fick dosen för 4,5-10 kg hundar (250 mg = 219,50:-) och Fendi som väger ca 16 kg fick dosen för 10-20 kg hundar (500 mg = 235,50:-).

DSC04643 DSC04644 DSC04645 DSC04647 DSC04648

Fendi hälsar att pillret var mycket smakligt 😉

1 tanke på “Fästingmedel Bravecto

  1. Pingback: Bravecto, uppföljning |

Lämna en kommentar