Dags att göda upp valpen!

Linkuppdatering:

Link hade lös avföring vid lunch på onsdagen förra veckan och jag gav honom en extra påse fortiflora och tänkte att det skulle stabiliseras, sista rastningen på kvällen så var det vattendiarré. Det fortsatte hela natten och jag fick springa ut en gång i timmen med honom, han fick vare sig behålla vatten eller lite burkmat (RC GI), allt åkte rätt igenom. Så fort Blå Stjärnan i Borås öppnade så ringde jag och fick en tid två timmar senare. Efter att han blev inlagd så hade han haft diarré hela dagen, hela natten och sista avföringen klockan 9 på morgonen/förmiddagen. De observerade honom under dagen och jag fick hämta hem honom på fredagskvällen.

Sist han var inlagd så tappade han rätt mycket i vikt, den här gången var det bara ca 1-2 hg som försvann. Dock måste man ta det lugnt när mat introduceras igen så under lördagen fick han 1-3 tsk varje eller varannan timme, på söndagen 1-2 msk varannan timme ungefär.

DSC00731

Nu verkar hans mage tåla att äta mer så nu börjar projekt ”Göra upp valpen” på nytt. Han kan inte äta RC GI’s torrfoder i torrt format utan det måste vara uppblött till den grad att det är geggamoja.

På bilden ser ni vad han klämmer i sig på en dag. Två burkar Royal Canin Gastro Intestinal, två påsar Fortiflora (329:- för 30 påsar) och varierande mängd uppblött torrfoder. Jag är så glad att jag såg att Animail har rabatt på burkmaten, när jag köpt den på Blå Stjärnan i Borås har jag fått betala 28:-/ burk. Det ger en dygnskostnad på (28*2 + ca 11:-*2 för Fortifloran) 78:- utan extra torrfoder medräknat. Sjuttioåtta kronor.. och folk undrar om det är dyrt att BARFa en hund 😉 Eftersom att jag beställde 24 burkar från Animail så gick styckpriset ner till 20.57:-, min plånbok tackar ödmjukt!

Än så finns det inga svar på varför Links mage kraschar i tid och otid. Denna gången tror jag att det som sagt var fem små godisbitar som utlöste det hela men det kan också varit att han fått i sig något skumt från gatan. Han är som en liten dammsugare den där filuren. Munkorg är införskaffad och vi har påbörjat tillvänjningen men det är lite svårt att bara ha blötmat att belöna med 😉

Eftersom att inga tester visar något konstigt så väljer jag, för min egna sinnesro skull, att tro och tänka att han är extremt känslig nu och jag har fått flera berättelser skickade till mig om andra som har border collies där de varit extremkänsliga under första levnadsåret. Link hade ju inga problem förrän avmaskningen, innan åt han både torrfoder, färskfoder, märgben och Mush Barfköttbullar utan några som helst problem för magen. Jag kommer låta tiden ha sin gång nu, när han hållt sig diarréfri i 6-8 veckor så ska jag prova att introducera annan mat, som jag tänker nu så kommer jag ta kontakt med Lena Mattson på Standardt för rådgivning och är det så att det inte fungerar att få tillbaka honom på vanlig kost så får vi se om jag kommer att låta honom fortsätta på veterinärmaten tills han är över året eller om vi ska ge oss in på en rejäl utredningsomgång.

Huvudsaken är att han är pigg och glad och det är han verkligen! Som tur var så är han otroligt lättbelönad med lek så det är mest möjligheten till detaljträning som blir lidande.

Håll tummarna för min lille prins och är det så att ni är i behov av en vacker tecking på er hund så skicka gärna en beställning till hello@kallerhultcreations.com, Links veterinär- och matkonto (aka typ alla mina pengar) töms snabbare än det fylls på 😉

Lämna en kommentar